گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

این آفت ، بسیار پلی فاژ بوده و پراکنش بسیار وسیعی دارد و در تمام مناطق ایران انتشار دارد.

مناطق انتشار

این مگس در ایران تا کنون از استانهای خوزستان ، گیلان، گلستان ، مازندران، اصفهان، اطراف تهران و همدان گزارش شده و به احتمال زیاد در دیگر مناطق کشور نیز شیوع دارد.

شکل شناسی :

حشره کامل :

رنگ عمومی آن خاکستری متمایل به زرد و دارای 5 نوار تیره روی قفسه سینه است. پاهای مگس جوانه درازتر از مگس خانگی بوده و رنگ پا و شاخک آن سیاه است. بال های متمایل به زرد بوده و به علاوه پاهای عقبی دارای یک ردیف موی کوتاه و موازی در قسمت داخلی می باشند. پیشانی در حشره نر باریک ولی در ماده نسبتا" پهن و قرمز رنگ است.

تخم :

تخم های حشره سفید رنگ ، به طول 5/1 و قطر 5/0 میلیمتر، به شکل خمیده که یک طرف آن نسبتا" پهن است. همچنین، در سطح تخم 12 شیار طولی وجود دارد.

لارو:

لارو مگس سفید رنگ و بدون پا بوده و اندازه آن وقتی به لارو سن آخر می رسد 8 میلیمتر می شود. حلقه های سر و سینه لارو باریکتر از حلقه های شکمی آن است و در انتهای بدن نیز دندانه هایی وجود دارد که در وسط آنها دو لکه سیاه رنگ دیده   می شود.

شفیره :

شفیره به رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره، شلجمی شکل و به طول 7 میلیمتر و به قطر 5/2 میلیمتر است.

خسارت :

مهمترین مرحله خسارتی این آفت مربوط به لاروهای نسل اول می باشد . این حشره سویا، پیاز،سیر، تره فرنگی و لوبیا را مورد حمله قرار می دهد. طرز تغذیه و خسارت مگس بدین ترتیب است که لارو آن در خاک به جوانه های در حال رشد حمله می کند و در آنها کانال هایی در ساقه و قسمت های نرم گیاه ایجاد می کند؛ در نتیجه گیاه ضعیف شده و برگها پژمرده می شوند و از بین می رود.                

زیست شناسی :

این حشره زمستان را به صورت شفیره در خاک می گذراند. در اردیبهشت ماه حشرات کامل ظاهر شده و به خصوص در روزهای آفتابی و گرم شروع به تغذیه از نکتار انواع گل ها می کنند. حشره ماده پس از جفتگیری تخم های خود را به طور انفرادی و یا در دسته های کوچک 15-20 تایی داخل خاک اطراف طوقه، برگ و یا بذر گیاهان میزبان قرارمی دهد. دوره زندگی حشرات کامل بستگی به وجود غذا ، میزان رطوبت و حرارت دارد و معمولا" کمتر از 2 ماه است؛ ولی عموما" 30 روز می باشد. لاروهای جوان به محض خروج از پوسته تخم به داخل بافت گیاه نفوذ کرده و شروع به تغذیه می کند.وقتی لاروها ی کامل از میزبان خارج شدند در عمق 5-10 سانتیمتری خاک تبدیل به شفیره می گردند. ولی بستگی زیادی به درجه حرارت دارد.

روش های کنترل :

بهترین راه برای کنترل این آفت این است که مزرعه سوژا کمی دیرتر کاشته شود.



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: شنبه 13 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com